Často kladené dotazy

 

Často kladené dotazy

  1. Jaké jsou činnosti spotřebitelské sekce programu GARDE?
  2. Kterým tématům se spotřebitelská sekce věnuje?
  3. Může mi spotřebitelská sekce pomoci s mým případem?
  4. Co je to Projekt „Zvyšování efektivity spotřebitelských organizací“?
  5. Poskytnete mi informace nebo dokumenty vztahující se k případům, kterými se zabýváte?
  6. Poskytnete mi právní radu prostřednictvím telefonu nebo e-mailu?
  7. Jak je spotřebitelská sekce programu GARDE financována?
  8. Nabízí spotřebitelská sekce možnost praxe, stáže nebo zaměstnání?
  9. Mohu se jiným způsobem zapojit nebo pomoci?

 


1. Jaké jsou činnosti spotřebitelské sekce programu GARDE?

Spotřebitelská sekce programu GARDE se soustředí na strategickou litigaci ve prospěch spotřebitelů. V obecné rovině je naším cílem prosazovat princip odpovědnosti podnikatelů a státních dozorových institucí za protiprávní jednání, kterým jsou ohrožovány zájmy spotřebitelů, včetně zájmu být schopen objektivně posoudit jednání podnikatelů z etického hlediska.

Sekce se specializuje na případy týkající se

  • spotřebitelských úvěrů,
  • nekalé soutěže včetně klamavé reklamy,
  • telekomunikačních služeb,
  • označování potravin,
  • ochrany zdraví spotřebitele,
  • ochrany osobních údajů
  • a regulace cen energií.

Našich cílů se snažíme dosáhnout také prostřednictvím projektu „Zvyšování efektivity činnosti spotřebitelských organizací“, v jehož rámci spolupracujeme se Sdružením obrany spotřebitelů, kterému poskytujeme právní poradenství, včetně tvorby právně metodických výkladů a spolupracujeme na soudním i mimosoudním řešení sporů a komunikaci se státními orgány.

Pro více informací o nás, klikněte sem.

2. Kterým tématům se spotřebitelská sekce věnuje?

V současné době se zaměřujeme na problematiku spotřebitelských úvěrů, nekalé soutěže včetně klamavé reklamy, označování potravin, ochrany zdraví spotřebitelů, ochrany osobních údajů, poskytování telekomunikačních služeb a regulace cen energií. Dále se věnujeme spolupráci se spotřebitelskými organizacemi v rámci projektu „Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací“. Okruh témat je otevřený – odráží námi aktuálně řešené případy.


3. Může mi spotřebitelská sekce pomoci s mým případem?

Za určitých okolností ano, ale je to spíše výjimkou než pravidlem. Zašlete nám v písemné podobě popis Vašeho případu a naši právníci zváží, nakolik jeho řešení odpovídá našim možnostem a cílům. Naše zdroje jsou omezené a z tohoto důvodu se soustředíme pouze na případy, které nabízejí možnost ustavit důležité precedenty. Nechceme nikoho odrazovat od prosazování práva a spravedlnosti, ale nechceme dávat sliby, které nemůžeme splnit.

Dopisy posílejte na adresu:

Program Garde Ekologického právního servisu
Dvořákova 13
Brno 602 00
nebo na elektronickou adresu brno@eps.cz


4. Co je to Projekt „Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací“?

Program GARDE Ekologického právního servisu je partnerem v projektu Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací“ podpořeném Nadací rozvoje občanské společnosti a financovaném ze zdrojů Evropské Unie v rámci programu Transition Facility. Projekt je zaměřen na posilování právních kapacit Sdružení obrany spotřebitelů, největší poradenské spotřebitelské organizace v České republice. V rámci projektu jsme vytvořili právně metodické výklady pro poradce SOS, poskytujeme právní konzultace interním právníkům SOS a spolupracujeme s nimi na soudním i mimosoudním řešení případů klíčového významu.


5. Poskytnete mi informace nebo dokumenty vztahující se k případům, kterým se věnujete?

Popis důležitých případů a některé dokumenty s nimi související je možné získat z našich stránek v sekci "řešené případy". Další informace obecnějšího charakteru, včetně právní kvalifikace můžete nalézt v sekci "aktuální témata". Pokud nenaleznete, co hledáte, můžete se nás zeptat prostřednictvím dopisu zaslaného na adresu:

Program Garde Ekologického právního servisu
Dvořákova 13
Brno 602 00
nebo na elektronickou adresu brno@eps.cz


6. Poskytnete mi právní radu prostřednictvím telefonu nebo e-mailu?

Ne. Bohužel naše kapacity jsou příliš omezené na to, abychom se věnovali všem žádostem o právní radu, které dostáváme, takže obecně právní poradenství neposkytujeme. Můžete se obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů, které se specializuje na poskytování právního poradenství. Další možností je obrátit se na právní kliniky, které jsou provozovány některými právnickými fakultami.

Na druhou stranu Vám můžeme poskytnout komplexní právní pomoc, pokud je Váš případ strategický z hlediska prosazování ochrany spotřebitelů. Obecně platí, že čím větší zásah do Vašich práv nastal a čím větší společnost se ho dopustila, tím roste jeho strategický význam. Nezbytným požadavkem je Vaše ochota řešit záležitost před soudy.

V každém případě nám můžete dopis s popisem Vašeho případu na adresu:

Program Garde Ekologického právního servisu
Dvořákova 13
Brno 602 00
nebo na elektronickou adresu brno@eps.cz

Více informací o možné spolupráci s námi naleznete zde.

7. Jak je program GARDE financován?

Abychom si udrželi naši nezávislost a schopnost prosazovat spravedlnost za všech okolností, nepřijímáme žádné příspěvky od korporací, státu, politických stran, a poskytujeme právní pomoc vždy zdarma. Závisíme tak na darech občanů, které však pokrývají pouze malou část našeho rozpočtu. Větší část našich potřeb je hrazena z projektů podpořených zahraničními i českými nadacemi, fondy a institucemi. V současné době jsou spotřebitelské aktivity programu GARDE hrazeny především z projektů Nadace rozvoje občanské společnosti v rámci programu Transition Facility finančně zabezpečeném Evropskou unií.

Pokud nás chcete prostřednictvím daru podpořit v naší práci, potřebné informace naleznete zde.

8. Nabízí spotřebitelská sekce možnost praxe, stáže nebo zaměstnání?

Ano. Vždy uvítáme spolupráci s právníky nebo studenty práv, kteří se chtějí formou stáže nebo praxe podílet na aktivitách směřujících k prosazování práva ve veřejném zájmu. Vaše případné dotazy můžete zaslat na adresu:

Program Garde Ekologického právního servisu
Dvořákova 13
Brno 602 00
nebo na elektronickou adresu brno@eps.cz

Nabídky zaměstnání v programu GARDE se odvíjí od momentálních potřeb a zajištěných zdrojů. Pro jejich aktuální nabídku sledujte web www.eps.cz.

9. Mohu se jiným způsobem zapojit nebo pomoci?

Ano. Pokud máte informace o jakémkoliv neetickém jednání libovolné korporace působící v České republice, zašlete nám jeho popis na adresu

Program Garde Ekologického právního servisu
Dvořákova 13
Brno 602 00
nebo na elektronickou adresu brno@eps.cz

Informování veřejnosti o konání korporací je nejefektivnějším způsobem, jak korporace přimět chovat se eticky.